Sunday, 21 April 2013

Week 10: Continue doing cataloging

17 April 2013

                          Today, Mr Abd Razak give summary on what is LCC and DDC .  Besides, he also explained why DDC was used in school's library whereas LCC used in University or College's Library. Here is my critical writing on LLC and DDC.

Kenapa DDC digunakan di perpustakaan sekolah rendah manakala
 LCC digunakan di perpustakaan university ?

Klasifikasi (classification) adalah amat penting untuk memperbaiki ketepatan atau mengingatkan di mana sesuatu bahan disimpan.  Selain itu, ia juga membantu menyediakan konteks untuk istilah carian serta membolehkan melayari, dan  untuk menyediakan sebagai satu mekanisme menukar antara bahasa.

PERBANDINGAN DDC DAN LCC

DDC (Dewey decimal  Classification) dan LCC (Library of Congres Classification) adalah dua sistem yang telah dibangunkan pada masa yang sama, memberi atau mengambil satu dekad atau lebih. Kedua-duanya adalah sistem berangka merangkumi semua topik, semua prinsip, semua bidang ilmu. Kedua-duanya kerap dikemaskinikan. Kedua-dua menggunakan "perbendaharaan kata terkawal," iaitu, satu senarai istilah pilihan untuk pengkatalogan.

Dari segi perbezaan saiz, LCC adalah lebih besar iaitu mempunyai kelas lebih luas dengan lebih sempit subkategori. Seterusnya, dari segi spesifikasi. LCC mempunyai subkelas jauh lebih khusus. Dalam mana-mana sistem klasifikasi, dari perpustakaan sehinggalah laci fail, persoalannya ialah: adakah mempunyai banyak fail dengan bahan yang kurang dalam setiap satu fail, atau kurang fail dengan lebih bahan dalam setiap satu fail? LCC telah dipilih lebih awal berbanding dengan DDC sebagai pilihan kedua.

Dalam bentuk struktur, DDC mempunyai prinsip-prinsip yang menyeluruh (misalnya, pembahagian perpuluhan) dan catatan mnemonik. Bagi LCC, setiap satu daripada 21 kelas telah dihasilkan secara bebas oleh pakar-pakar dalam bidang itu, dan terus berkembang dan dikemaskini secara bebas. Tidak ada keselarasan dalam LCC antara kelas-kelas.

Dengan kata lain, DDC menggunakan hanya nombor; digabungkan dengan beberapa mnemonik, ia adalah lebih mudah untuk para pustakawan, pelajar, sukarelawan, dan sebagainya untuk mengingat. LCC, sebaliknya, menggunakan kedua-dua huruf dan nombor, membolehkan lebih banyak kelas, kategori, lebih klasifikasi.  Dalam pengindeksan, indeks relatif DDC boleh membawa semua topik bersama-sama, tanpa mengira apa kelas.  Manakala kekurangan LCC ialah tidak ada konsisten antara kelas.

Kesimpulannya, DDC menggunakan beberapa kategori dan sub-klasifikasi dan konsisten, manakala LCC dibahagikan dengan tidak konsisten. Selain itu, DDC lebih  mudah difahami, oleh itu, DDC telah terbukti lebih berguna kepada perpustakaan memenuhi pelbagai keperluan seperti perpustakaan awam dan sekolah-sekolah, manakala LCC lebih digunakan secara meluas di perpustakaan memberi tumpuan lebih kepada bidang teknikal seperti kolej, universiti, dan kerajaan.

DDC telah dibangunkan untuk menyusun semua ilmu - satu usaha yang bercita-cita tinggi.  Dalam pengertian ini, DDC diibaratkan sebagai “Google” abad ke-19, tanpa melihat kepada aspek teknikal. Sebaliknya, dalam sistem pengkatalogan ia bergantung kepada rangka kerja mudah yang bermula dengan sepuluh kelas subjek (agama, sains sosial, dan lain-lain). Kelas-kelas ini dipecahkan kepada sepuluh bahagian, yang kemudiannya dipecahkan kepada sepuluh subdivisi. Buku-buku dan sumber-sumber lain yang diberikan nombor panggilan angka berdasarkan kandungan dalam buku di bahagian mana pengetahuan taksonomi tersebut.

Sistem LCC berbeza dalam reka bentuk. Dibangunkan pada awal abad ke-20, ia telah diwujudkan khusus untuk mengkategorikan buku-buku dan barangan lain yang diadakan di Perpustakaan Kongres. Ia mempunyai 21 kategori subjek dengan sumber-sumber yang dikenal pasti oleh gabungan kedua-dua huruf dan nombor.  Sebagai contoh, buku-buku pendidikan dikenalpasti dengan beberapa panggilan yang bermula dengan 'L' yang tersurat dan sains politik mereka di bawah 'J.' Bilangan kelas pengkategorian tidak terhad, dan tidak juga yang banyak subkelas dimasukkan ke dalam sistem.

Jadi mana sistem yang lebih baik? Itu bergantung pada di mana penggunaannya. Sisitem LLC bukannya berdasarkan taksonomi pengetahuan, ia dicipta untuk mengelaskan bahan dari perpustakaan tunggal. Sistem surat-nombor pengenalan adalah susah jadi ini telah menambahkan kebaikan kepada pendekatan Dewey iaitu angka serta mengatur bahan-bahan. Mungkin mengejutkan, kelemahan DDC ialah kemampuan sistem untuk katalog bahan-bahan yang meliputi subjek-subjek baru. Sebagai contoh, tiada kemudahan komputer apabila Dewey telah dibangunkan dan, hasilnya, tidak kira di bawah sepuluh tajuk kategori subjek. Selaain itu, dalam sistem perpuluhan Dewey untuk mengenal pasti bahan-bahan membawa kepada nombor panggilan yang panjang dan menimbulkan kerumitan atau kesusahan untuk mengenal pasti sumber-sumber, terutama di perpustakaan akademik dengan pengelompokan topik-topik khusus.

Secara keseluruhannya, kedua-dua sistem memang mempunyai kelemahan dan perpustakaan harus mengikuti amalan-amalan yang terbaik untuk koleksi masing-masing. Banyak perpustakaan awam dan perpustakaan sekolah, misalnya, terus menggunakan Dewey manakala perpustakaan akademik universiti telah bertukar kepada LLC untuk membolehkan pengkhususan mengenal pasti sumber-sumber.

Bahan rujukan:

http://education-portal.com/articles/Dewey_Decimal_System_vs_Library_of_Congress_Whats_the_Difference.html



                       Next, he also reminded us  to complete the cataloging for the preparation of database.  This week we also do the same things , "hands-on" activity which is cataloging .. I only able to do three books, because lack of materials such as books DDC volume 21.  We need to share the books among 8 of us.  Therefore, I need to find other times to complete my task.


Here is my homework what I had done:
19) Thesis (not published)

305.8
ARU

Arumugam, Nanthini
         Kefahaman, kesedaran dan amalan konsep kepelbagaian
 budaya dikalangan pelajar Universiti Teknologi Malaysia/ Nanthini A/P 
Arumugam. - Skudai. Universiti Teknologi Malaysia, 2012. [ Tesis tidak
diterbitkan]
 
        xv, 75p.  ; 30 cm

        Mengandungi  bibliografi.


        Tesis Sarjana Pendidikan (Kurikulum dan Pengajaran)

       1.  Multicultural        I.
Judul
  


20)  Book- Glosari


Glosari seni reka fesyen: Bahasa Inggeris - huraian - Bahasa Malaysia, 
        Bahasa Melayu - Bahasa Inggeris / Dewan Bahasa dan Pustaka. 
        -Kuala Lumpur, Malaysia : Kementerian Pendidikan Malaysia, 1993.

        xxi, 550 p ; 14 cm.

        ISBN 983 - 62 - 3375 - x.

1. 2.  I. Judul 




21)  Book - Glosari

620.1103
JAS

Jasmi Hashim.
        Glosari kejuruteraan bahan / Jasmi Hashim. - Skudai : Universiti 
Teknologi Malaysia, 2003.

         x, 223 p. : ill. ; 26 cm

         Mengandungi indeks.

         ISBN  983 - 52 - 0304-0

         1. Material - Dictionaries    2. Engineering - Dictionaries   I. Judul 



22)  Non Book Materials (CD-ROM):


Sains tulen fizik tingkatan : keradioaktifan [CD-ROM].  Kuala Lumpur: Bahagian Teknologi Pendidikan, 2004.
         

          1 CD-ROM ; sd., col., 12cm    

          
          Keperluan sistem:  Pentium 100 mHz, , 16 MB RAM atau lebih,
          windows 95 or upper, 8x kelajuan pemacu CD-ROM; paparan skin
          600 x 800; 16 bit kad bunyi; pembesar suara.


          
         1. Pure Science - Physics   2. Radioactive    I. Judul




23)  Book:

Atkins, Harold N.

         Bahan jalan raya, tanah dan konkrit / Harold N. Atkins ; penterjemah 
Osman Che Puan,Che Ros Ismail, Mustafa Kamal Shamsudin. -Skudai:   
Universiti Malaysia, 2005.

            xii,  495 p : ill ; 25cm


            Mengandungi indeks


            ISBN 983 - 52 - 0380 - 6
            

            1. Road materials. 2. Soils.  I. Osman Che Puan. II. Che Ros Ismail. 
            III. Mustafa Kamal Shamsudin. IV. Judul.      



24)  Book:

Massie, Joseph L.

         Essentials of management / Joseph L. Massie. - 4th. - Pretince hall:   
University of Kenturky, 1964.

            xvi,  301 p. ; 23cm


            Includes bibliographical and index


            ISBN 983 - 32 - 1261 - 1
            

            1. Management . 2. .  I. Title 



25)  Book: 

620.0011
HER

Herlina Abdul Rahim.
         Pengenalan sistem kejuruteraan kawalan / Herlina Abdul Rahim; 
Ruzairi Abdul Rahim - Skudai: Universiti Teknologi Malaysia, 2004.

            x,  128 p. :ill. ; 26 cm


            Mengandungi bibliografi dan indeks.


            ISBN 983 - 52 - 0349 - 0
            

            1. Automatic control.   2. System engineering .  
            I. Ruzairi Abdul Rahim      II.  Title 

No comments:

Post a Comment